jön az E10

Jön az E10 – Porlasztótisztítás lehet a megoldás – Új benzin érkezik a hazai töltőállomásokra is.

Ám ez a 2005 előtti autóknál, motoroknál gondot okozhat. A magasabb etanol tartalom magasabb vízmegkötő tulajdonsággal jár, ezáltal a vele érintkező fémeknél nő a korrózió veszélye. Sőt, az alkohol a benzinnél erősebb oldószer, ezért a szennyezettebb üzemanyagrendszereknél pusztán azzal problémát okozat, hogy leoldja a szennyeződéseket, s azokat a befecskendezőrendszerhez továbbítja (már amennyiben nem elég hatékony a szűrőrendszer). A legfontosabb tudnivaló ugyanakkor talán az, hogy az új üzemanyagfajta sem kannában, sem üzemanyagtankban nem bírja annyira a tárolást, mint a korábbi. Persze negyed évig azért miatta sem kell aggódni. De ha ennél tovább nem kívánjuk használni járművünket, érdemes a már említett prémium, szerényebb etanoltartalmú naftát tölteni bele.

Új üzemanyag segít az emissziócsökkentésben, de az E10 nem minden autónak jó. Januártól a hazai 95-ös benzin is E5-ről E10-re vált – Németország már korábban meglépte ugyanezt. Mutatjuk, mit érdemes tudni róla. Legkésőbb januártól emelkedik a biológiai eredetű összetevők aránya az üzemanyagokban, az intézkedéssel Magyarország csatlakozik a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz. Ezzel a korábbi 95-ös (normál) benzin E5-ről E10-re változik. Aki emlékszik még a 10 évvel ezelőtt népszerű E85-re, az vélhetően kitalálta már: a benzinnek eladott üzemanyag etanol tartalma 5-ről 10%-ra emelkedik. Legfeljebb (és persze jellemzően), ugyanakkor a hivatalos információ a következő: “a dízel üzemanyagba keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező, legkisebb összevont mértéke 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1 százalék lesz.”

Miért jó nekünk a magasabb etanol-tartalom? 

Két okból is: egyrészt felhasználása lassítja a kőolajkészletek kiaknázását, másrészt szén-dioxidot megkötő terményekből állítják elő, azaz a kőolajszármazékokkal ellentétben elvi síkon nem növelik az üvegházhatást (persze de, mert azért elő is kell őket állítani). Mivel a megújuló forrásból, például akár terménykukoricából is előállítható etanol olcsóbb, mint a benzin, ezért aztán az üzemanyaggyártók “élnek a lehetőséggel”, jellemzően a maximális etanol-arányt alkalmazzák üzemanyagjaiknál.

Elolvasom az egész cikket

Lássuk a következő cikket