Mi az oka annak, hogy váratlan lerakódások, rozsda, vízkő stb jelenik meg a porlasztókban?

Kis kémia, fizika és persze az üzemanyagok fejlesztése áll ennek a hátterében. Az EU direktíva alapján az üzemanyag gyártók világszerte egyre nagyobb térfogatszázalékban kevernek bioetanolt a hagyományos benzinhez ( E95 ,  ennek oka részben a környezetvédelemben keresendő. Bár ezen megoszlanak a vélemények de vitathatatlan az adalékolás nyilvánvaló jelenléte, és annak egyre növekvő mértéke. 

De ez mit jelent a porlasztók esetében?

Itt jön a kémia, az ethanol egyik hatása hogy higroszkopikus, azaz képes felvenni vizet a környezetből, ezzel viszont jelentős fémkorróziót okozva . A benzin önmagában nem oldódik vízzel, ez azonban az adalékolt ethanol  miatt már megváltozik, és hajlamos lesz vizet is magába fogadni. Ezzel a vízzel a tank és egyéb fémfelület már reakcióba lép és elindul a fémkorrózió. A másik tényező hogy az ethanol a réz és cink alkatrészekkel is rekacióba lép, (oldja a fémet), a porlasztóban lévő fúvókák, de maga a spiáter öntvény anyaga érintett azok réz tartalma miatt ami reakcióba lép az ethanollal és ez okozza azt a lerakódást ami a porlasztókban megjelenik és makacsul ott is marad. A látható és hozzáférhető helyekről erős dörzsöléssel részben eltávolítható, de a fúvókákból és porlasztók járataiból már nem ilyen könnyű . Kik vannak a legnagyobb veszélyben? Olvassa el itt.

Megoldás? Szerencsére van. Létezik alternatíva az E95-re.

Megelőzés – Amennyiben a rendszer még nem érintett a lerakódások miatti hibajelenségekre, akkor javasolt az OMV prémium 100-as benzin használata E95 helyett. Miért pont ez? Mert csak ebbe az üzemanyagba dupla mennyiségű etil-tercier-butil-étert kevernek ethanol helyett. Érdemes a kereskedelemben kapható üzemanyag-adalékokkal az üzemanyagot keverni.

Tisztítás – Amennyiben a lerakódások már jelen vannak, akkor egy kíméletes és hatékony felülettisztítás szükséges.  Erre megoldás az ultrahangos, vegyszeres és mechanikai tisztítás.

Az ultrahangos módszer tiszta víz használatával nagy frekvenciájú (jellemző frekvencia: 20–400 kHz) hang hullámokat használ a kemény felületek szennyeződéseinek mechanikus eltávolítására, a felület károsítása nélkül. 

A vegyszeres módszer ugyanezt a felület tisztítást végzi speciális vegyszerek és oldószerek használatával. A végeredmény hasonlóképpen eredményes lehet, mint az ultrahangos tisztítás. Azonban a vegyszerek nemcsak az oxidált fémréteggel és rozsdával léphetnek kölcsönhatásba, hanem a magával a tisztítandó fém testtel is, így annak felületét is károsíthatja az eljárás (mikro kráterek képződése). Enyhébb oldószerek használatával pedig nem lesz olyan hatékony az eljárás. Érzéken fúvókák vagy nagyon finom, kalibrált járatok esetén nem javasolt.

A  mechanikus tisztítás elsősorban szórással (pl. szóda vagy szárazjég) esetleg dörzsöléssel (pl. drótkefe) használatával történik. Hátránya hogy csak a hozzáférhető helyeken lehet tisztítani és végül egy alapos mosást igényel a felület vagy alkatrész.

Így dolgozunk